۱۳۹۰ فروردین ۲, سه‌شنبه

بالاترین

بالاترین ایده ای برگرفته از وبسایت Digg.com می باشد. این وب سایت چند سالیست به دلیل فقدان رسانه ای همگانی در میان ایرانیان جای خود را باز کرده است. بی تردید بار مسولیتی که این وب سایت می کشد بسیار سنگین و طاقت فرساست. آموزش زندگی اجتماعی و دموکراسی به ایرانیان کاری بسیار دشوار است.

اساس وجود بالاترین ارسال لینک و فراهم آوردن بستر نظر دهی برای تک تک فارسی زبانان بوده است. اما به دلیل ایجاد محدودیت در ثبت نام عملا نیل به این هدف با مشکل مواجه شده است. تنها افرادی می توانند به عضویت این وب سایت درآیند که یکی از اعضا برای او دعوت نامه ارسال نماید (تعداد دعوت نامه محدود است). چنین شیوه جذب کاربر، سیستم را به سوی گروه، گروه شدن اعضا سوق می دهد.

از نظر من حداقل ۴ گروه اصلی در اضافه نمودن محتوا به این وب سایت دخیلند. گروه اول شهروندان عادی و به عبارت دیگر "گروه هدف" پدیدآوردندگان بالاترین هستند. گروه دوم مزدبگیران و طرفداران حکومت ایران و یا به اختصار ارتش سایبری می باشند. مجاهدین (طرفداران مسعود و مریم رجوی) و سلطنت طلبان (طرفداران رضا پهلوی) دو گروه دیگر این جریانند.

اگر به خاطر داشته باشید بالاترین در ابتدا بسیار قابل اعتماد تر و حاوی لینک های ارزشمند تری بود. با اتخاظ عضویت دعوت نامه ای فرصت در اختیار گروههایی قرار گرفت که سازماندهی شده بودند. این گروهها با ارسال دعوت نامه درون گروهی همفکران خود را به عضویت در آوردند. ارسال دعوت نامه های این چنینی می تواند خودآگاه و یا حتی ناخودآگاه باشد. برای مثال فرد سلطنت طلب دوستان هم عقیده خود را در اطراف دارد و بصورت نا خودآگاه عضوی از دسته خود را به عضویت در می آورد. کاربران عادی به دلیل عدم وجود سازماندهی و اعمال محدودیت از طرف حکومت بر آنها (مثلا نگرانی از برملا شدن هویت خود) رشد کمتری کردند. سه گروه دیگر که سازماندهی شده بودند، گوی سبقت را از کاربران عادی ربودند و باعث افت کیفیت بالاترین شدند.

با تحلیل لینک های ارسالی می توان به این نتیجه رسید که تعداد کاربران ارتش سایبری نسبت به سه گروه دیگر به مراتب کمتر است. دلیل این ماجرا می تواند دیر پیوستن این گروه به جمع بالاترینیها باشد. اما مطمئنا با گذشت زمان این گروه نیز با شتاب بیشتری رشد خواهد کرد. این گروه تقریبا بعد از کودتای انتخاباتی برای تحت تاثیر قرار دادن افکار اپوزیسیون وارد کارزار شده اند.

اگرچه بالاترین بسیار سعی کرده است که جلوی این جریانات را بگیرد اما شیوه های اتخاذ شده تنها زمان پیشروی به سوی افت کیفیت را کند کرده اند. تلاش دیگر بالاترین پاک کردن صورت مساله بود. در این راستا چندی پیش گروه کوچکی با هزار سر و صدا از بالاترین حذف شد. شیوه حذف، هیچگاه چاره کار نبوده است. در خوشبینانه ترین حالت این دست گروهها آگاهانه/ناآگاهانه دوباره شکل خواهند گرفت. به اعتقاد من حل این معضل نیازمند اتخاذ استراتژی مناسب و کنترل شده است. استفاده از الگوریتمهای متفاوت و موثر جهت جلوگیری از تشکیل لابی ها می تواند کارامد باشد. در غیر این صورت به زودی شاهد بی اعتبار شدن کامل این وبسایت خواهیم بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر