۱۳۹۰ شهریور ۱۸, جمعه

آماده سازی افکار یا مفهوم ولایت مطلقه؟

دیروز سخنانی از آیت الله خامنه ای منتشر شد پیرامون ولایت مطلقه فقیه:
"ولایت مطلقه فقیه یعنی انعطاف پذیری دستگاه ولایت و معنای این مسئله این است که مجموعه دستگاههای تصمیم ساز و تصمیم گیر که رهبری در راس آنها قرار دارد، به طور دائم با انتخاب آن چه درست تر و کامل تر است، خود را متحول کنند و با تکمیل نظام سازی، کشور را به پیش ببرند". آقای خامنه ای در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تناقضی که به گفته او "دشمنان" از مفهوم ولایت فقیه دارند، افزود: "آنها می گویند ولایت مطلقه یعنی کشور براساس میل فقیه عادل حرکت کند در حالی که فقیهی که عادل است نمی تواند به میل خود عمل کند."
به نظر میرسد که حرفهای مهمی در این چند جمله مستتر است که متاسفانه کسی توجه نکرده است. اگر آن سخنان همیشگی را حذف کنید به چند موضوع خواهید رسید. ولایت مطلقه، مفهموم سازی ولایت مطلقه و تحول. حافظه چندان قویی ندارم اما یاد ندارم که ایشان در مورد ولایت «مطلقه» فقیه اظهار نظر کرده باشد. استفاده از کلید واژه «مطلقه» می تواند به منظور صحبت تنها برای برخی افراد در متن جامعه باشد. از بالا تا پایین. کسانی که در عالم خود به دنبال جا اندازی ولایت مطلقه هستند. افرادی تندرو و شاید بتوان گفت تنها همرهان رهبری. انگار ایشان دارند گوشزد می کنند که اعتقاد من همچون شما ولایت مطلقه فقیه است.. با من بمانید.. اما بدانید مجبور شویم باید تحول ایجاد کنیم و کوتاه بیاییم چه بسا اگر چنین شد نرنجید و فکر نکنید عقب نشسته ایم.

می توان یک نوع آمادی سازی افکار در این جملات پیدا کرد. وگرنه بی سواد ترین فرد جامعه هم می داند مطلق یعنی چه و تا چه میزان تحول در چنین چیزی می تواند نفوذ داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر