۱۳۹۰ شهریور ۱۷, پنجشنبه

بینش کودتایی

احمدی نژاد دیشب گفت:
"جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری در جهان است که بیش از ۸۵ درصد در انتخابات شرکت کردند و این بالاترین حد دموکراسی در کل دنیاست و هیچ کشور غربی و مدعی دموکراسی چنین رکوردی ندارد."
اساس این حرف که خیلی از آدمها میزنند غلط است. اینکه فلان قدر در انتخابات شرکت می کنند و این نشانه دموکراسی است بسیار تحلیل عقب مانده ای است. شاید در گذشته چنین چیزی ملاک بوده اما دیگر نیست.

وقتی جمعیت کثیری در انتخابات شرکت می کنند نشانه این است که مردم به دنبال تغییر هستند. اگر در آلمان مثلا ۴۰٪ واجدین شرایط در انتخابات شرکت می کنند یعنی از وضع خود راضی هستند و دلیلی برای رای دادن و تغییر مشی نمی بینند.

یکی دیگر از دلایلی که می تواند حس کرد در ایران کودتا شده است نیز می تواند همین دلیل شرکت کننده زیاد در انتخابات باشد. مردم اگر از سیستم حکومت راضی بودند و تعدادشان اینقدر زیاد بود دلیلی برای به صحنه آمدن تمامی عاشقان محمود نبود. چطور ممکن است که آدم از شرایطش راضی باشد و برای اینکه راضی تر شود به راضی بودن خود رای دهد. این یک پارادوکس تمام عیار است.

خارج از آن پیشرفت اقتصادی ضعیف، بحران بی کاری، دروغگویی عیان و تورم تنها می توانند گوشه ای از سطح رضایت مردم در قبل از انتخابات را به تصویر بکشد. کمی خارج از عقل است اگر بگوییم مردم چون کتک خوردند، بی دلیل دادگاه رفتند، بی دلیل محاکمه شدند، بی دلیل حصر شدند، بی دلیل کشته شدند و بی دلیل ارعاب شدند حال راضی ترند. نمی توان فکر کرد اساسا رای مردم به دلیل عشق ورزیدن به چنین موضوعاتی بود.

وقتی میزان شرکت در انتخابات پایین است دو حالت اتفاق می افتد. ۱- مردم راضی هستند ۲- مردم باور دارند انتخابات سوریست و رایشان حساب نمی شود.در مقابل اگر میزان مشارکت زیاد باشد تنها یک دلیل دارد. ۱- مردم راضی نیستند و به دنبال تغییرند

پی نوشت ۱: راستی یک تشکر به آرمان امیری بدهکارم، بخاطر لطفی که به من داشت و وبلاگم رو معرفی کرد. پاینده باشی رفیق (به قول خودش)
پی نوشت ۲: در مورد دور دوم محمد خاتمی باید بگویم که در آن زمان هم مردم ناراضی بودند که رای دادند. اما نه از دولت بلکه از حاکمیت. رای به محمد خاتمی بعد از آن شکل صعودی گرفت که خاتمی صریحا اعلام کرد که اوضاع بحرانیست و کارشکنی های حاکمیت را با مردم در میان گذاشت. بر عکس در انتخابات دهم، حاکمیت علنا اعلام کرد که ما پشتیبان محمود احمدی نژادیم. منظور از حاکمیت افرادیست که پول، نیروی نظامی و قدرت مطلقه دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر